Ringsaker/Nes J13 - de første dagene på Norway cup

Postet av Ringsaker IF - Fotball den 30. Jul 2017

DSC_0040.JPG

Lørdag 29.juli

16 spente jenter møtte opp i Gaupen for felles avreise til Oslo og årets store mål, Norway cup. Lagleder Kristin Tørud holdt orden på jentene, - hormonbombene som hun kalte dem. Det var tydelige beskjeder og forventninger, og Kristins engasjement var vanskelig å ikke bli smitta av.

Bilturen innover gikk bra. Alle kom trygt fram til Vålerenga skole. Der fikk de installert seg før de dro av gårde til paraden og åpningsshowet på Ekeberg. Timene gikk fort, og plutselig var det leggetid. Ettersom laget, trenerne og laglederne skulle fotograferes allerede kl. 10.10 på Ekebergsletta på søndag, var det viktig å komme seg tidlig i seng.

Søndag 30.juli.

Glade og fornøyde stilte jentene til fotografering på Ekeberg på formiddagen søndag. Ikke alle hadde rukket å ordne ønsket sveis, men Kristin lagleder flettet håret på så mange hun rakk før det skulle tas portrettbilder.

Deretter var det bare å slå i hjel tida fram til lagets første kamp kl. 14.00. Mye av tida på Ekebergsletta, kanskje overraskende mye, går med til å finne do, vannpåfyll og mat, samt sørge for at man ikke blir borte for hverandre, så plutselig er tida slagen. Så også i dag. Klokka ett var jentene samlet for å varme opp og ta en peptalk før kampen. Underveis i oppvarminga kom det noen forsterkninger til laget, nemlig to patruljerende politikonstabler. De sentret noen pasninger og skravla litt før de ga oss tommel opp og gikk videre. Generelt er politiet svært synlig på Norway cup. De kjører jevnlig rundt området med politibil, de har egen stand på sletta, de patruljerer gående og med hest, og – noe som jeg aldri har sett – de har egen politibobil. Om det er politi eller kjeltringer som skal overnatte der, vites ikke.

Klokka to sto 18 spente jenter på bane 38 på Ekeberg. Ni av dem var fra Ringsaker/Nes, de andre ni fra Ullern. Sistnevnte lag fikk starte med nedoverbakke, vi med oppoverbakke. I løpet av første omgang var ballen mest på RIF/NES sin banehalvdel og det sto 4 – 1 til Ullern etter de første 20 minuttene. RIF/NES sitt mål ble skåret av Hanna Skjønsby, etter et hardt skudd fra midtbana, plassert i høyre kryss. I andre omgang starta vi friskt, nå med nedoverbakke, og etter en stund reduserte Hanne Tjærnes for RIF/NES, etter å ha krangla ballen inn. 2-4. Det var fortsatt håp. Men etter noen minutter fikk vi straffe mot oss, en av det billige slaget. Den ble satt utagbart for vår gode keeper Siri Tørud. Etter dette ble vi stort sett løpende imellom og fikk ikke de store sjansene. Kampen endte med tap 2-6, men jentene beviste at de kan skåre mål og bite godt fra seg selv om de har en dag der de ikke er helt «på».

Etter kampen var det tivoli for noen, mens andre dro på skolen for å dusje og ordne seg, før de skal tilbake på Ekeberg for å spise middag. I morgen venter en ny kamp. Den er på Furuset og starter kl. 15.00. Fortsettelse følger J