Nordisk FIFA-initiativ for likestilling. Terje Svendsen mener det er på høy tid at det også innføres solidaritets- og utdanningskompensasjon i kvinnefotballen.

Postet av Ringsaker IF den 9. Jan 2018

I Norge gis det utdanningskompensasjon ved signering av proffkontrakter både i herre- og kvinnefotballen, mens det for internasjonale overganger kun gis solidaritets- og utdanningskompensasjon i herrefotballen. Det ønsker de nordiske landene å gjøre noe med.

- Et samlet Norden jobber for å bedre rammebetingelsene for kvinnefotballen. Det er en rivende utvikling med stadig flere internasjonale overganger hvor store klubber satser som aldri før. Nå mener vi det er på høy tid at det også innføres solidaritets- og utdanningskompensasjon. Det handler om likestilling, likebehandling og pengertil klubber som utvikler spillerne fra de er 12 til 23 år, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Det er på denne bakgrunn tatt et felles nordisk initiativ mot FIFA der målet er å få på plass et internasjonalt regelverk sikrer solidaritets- og utdanningskompensasjon også ved internasjonale overganger i kvinnefotballen.

- Det er flere norske landslagsspillere som har gått til større utenlandske klubber – uten at det er gitt noen kompensasjon til klubbene som har bidratt til å utvikle spillerne i Norge. Det mener vi er grunnleggende feil. Vi skal ha et nytt nordisk møte i nær fremtid der vi blant annet skal diskutere hvordan vi skal følge opp dette videre overfor FIFA, sier Svendsen.