Moelven - Ringsaker/Nes 2 - 1

Postet av Ringsaker IF den 18. Jun 2016

Moelven vant lokaloppgjøret i Idrettsparken, men en svært skuffet Tom Evensen var klokkeklar etter kampen: - Vi ble snytt for straffe.

Det ble en underholdende match i Idrettsparken da Moelven og Ringsaker/Nes barket sammen. Første omgang var preget av flere sjanser, og det tok ikke lang tid før kampens første mål kom.

Etter 11 minutter jaget Markus Holthe Lund en lang ball bak forsvarfireren til bortelaget. Etter litt klabb og babb fikk unggutten avsluttet på mål. Markus Skaug i RIF/Nes-buret hadde ingen heldig inngripen på skuddet, og ballen trillet ned i hjørnet.

Etter det var Torbjørn Falch Rustand farlig frampå på venstre for bortelaget, men ble stygt taklet av Ken Andsjøen. Det endte med frispark, som Rustand selv ekspederte. Ballen gikk rett i tverra og spratt ned bak en forfjamset Jens Kristian Alhaug i Moelven-buret.

Bommet på straffe

Håvard Sørli danset til tider elegant rundt høyreback Knut Einar Helland, og ett minutt før pause utklasset han Helland i en fartsduell. Helland måtte ty til ufine midler, og dommer blåste en korrekt straffe for dytt i rygg. Sørli gikk nok noe enkelt ned, men straffen var likevel klar.

Stopperbautaen Simen Johansen steppet opp ved krittmerket. Ballen satte han til venstre for keeper, men Skaug reddet mesterlig. Returen derimot var Markus Holthe Lund den første og eneste på, og sendte hjemmelaget på ny opp i føringen.

Omdiskutert straffesituasjon

Etter hvilen var det Ringsaker/Nes som presset på for scoring. Hjemmelaget slapp gjestene litt enkelt til ved flere anledninger, men det var ikke før spillende trener Tom Evensen byttet seg selv inn det for alvor ble fart i bortelaget. Den mest diskuterte situasjonen i Idrettsparken kom ikke lenge etter at Evensen entret banen. Peder Kise Halvorsen fikk ta ned en gjennombruddspasning like innenfor 16-meteren, men ble felt bakfra. Dommer Johan Grundt hadde god utsikt til situasjonen, men valgte å la spillet gå, til stor protest fra bortelaget.

- Det er helt forferdelig at han ikke blåser straffe der. Forbundet lar en så ung dommer få prøve seg i en slik kamp, og da er det synd at han drar herfra med en så dårlig avgjørelse. Det var en klar straffe, var Tom Evensen sin reaksjon etter kampen.

Geir Haga så ikke straffesituasjonen, og ville dermed ikke komme med noen kommentar på om det var riktig eller ikke.

- Det var så mye folk at jeg ikke så hva som skjedde. Derfor blir det vanskelig for meg å kommentere situasjonen, forteller Haga.

Uten straffe til bortelaget ebbet kampen dermed ut i 2-1. Moelven har nå 16 poeng og klatrer forbi Fart på femteplass med en kamp mindre spilt. Ringsaker/Nes beholder sin niendeplass.

KAMPAKTA

Moelven Idrettspark lørdag

Seriekamp 4. divisjon

Moelven 2-1 Ringsaker/Nes (2-1)